Branschanalys: Är du redo att låta kunden betala själv?

Branschanalys: Är du redo att låta kunden betala själv?

Branschanalys: Är du redo att låta kunden betala själv?

2024-04-04

Hälften (49%) av Sveriges konsumenter vill betala med självbetjäning, enligt rapporten Payments in the Nordics från Svea Bank. Detta är en tydlig trend som fick extra fart under pandemiåren. Frågan är när den med full kraft når frisörsalongerna. Vi på Digmi vill förflytta frisörernas betalning – från kassadisken till stolen och produkthyllan.

Den som regelbundet köper produkter i salong utanför frisörbesöken vet att det ofta innebär väntetid. Frisörerna är upptagna med en kund i stolen, och kan sällan gå ifrån direkt för att ta betalt. Frisörer är kreatörer som behöver fokus för att leverera på topp. På större salonger är lösningen ofta särskild personal som enbart hanterar bokningar och kunder vid produkthyllan. För alla salonger är det inte möjligt. Vi tror att self checkout kan vara en lösning.

Genom att ge kunden möjlighet att själv scanna produkten och betala skapas tre positiva effekter

  • Kundupplevelsen blir bättre för kunden vid produkthyllan, inte minst genom minskad väntetid.
  • Kundupplevelsen blir bättre för kunden i stolen då frisören kan fortsätta behandlingen utan avbrott.
  • Frisören får arbetsro och kan fokusera på sitt arbete och slipper ge service till flera kunder samtidigt.

Den som tror att kundupplevelsen påverkas negativt misstar sig alltså. Magdalena Caesar, affärsområdesanvarig för betalningar på Svea Bank beskriver effekten i rapporten:

-Faktum är att vår data tyder på att företag som har implementerat scan and pay har sett en ökning av den övergripande kundnöjdheten. Personalen frigörs och kan i stället ge personlig service under hela shoppingresan.